Od 6 pracuję, jako pedagog w gimnazjum. W ciągu tego okresu czasu miałam okazję poznać różne stanowiska rodziców dotyczące funkcjonowania w szkole ucznia z dysleksją. Odpowiedzią na prezentowane opinie i uwagi był pomysł zorganizowania spotkania na temat „Prawa ucznia z dysleksją rozwojową”.
Scenariusz spotkania z rodzicami uczniów klas I i II gimnazjum na temat: "Prawa ucznia z dysleksją rozwojową"
Cele:
- Zapoznanie rodziców z prawami ucznia z dysleksją rozwojową.
- Umożliwienie uczniom z dysleksją rozwojową korzystanie z przysługujących im praw.
Materiały:
- Druki: zaproszeń, listy obecności, oświadczeń – zgody na badania dziecka w poradni, foliogramy z materiałami, które będą prezentowane (ewentualnie prezentacja multimedialna), rzutnik, portrety sławnych ludzi z dysleksją (format A3), ulotki z radami dla rodziców i dyslektyków, długopisy, czyste kartki, wykaz książek na temat dysleksji, które są dostępne w szkolnej bibliotece.
Czas trwania spotkania: 1,5 godz.
Etapy przygotowania spotkania:
- Na dwa tygodnie przed spotkaniem:
- Przygotowanie materiałów na spotkanie z rodzicami:
- foliogramy lub prezentacje multimedialne zawierające informacje, które będą prezentowane na spotkaniu,
- ulotki z radami dla rodziców i dyslektyków,
- 5 portretów sławnych dyslektyków na papierze wielkości A3 (np.: Hans Christian Andersen, Sir Winston Churchill, Thomas Alva Edison, Albert Einstein, George Washington).
- Na tydzień przed spotkaniem:
- Przygotowanie imiennych zaproszeń dla rodziców uczniów, u których stwierdzono albo podejrzewa się dysleksję. Zaproszenia można wręczyć za pośrednictwem dzieci.
- Na godzinę przed spotkaniem:
- Przygotowanie sali na spotkanie z rodzicami:
- rozwieszenie portretów sławnych dyslektyków,
- przygotowanie ekranu i rzutnika,
- rozłożenie na stolikach materiałów dla rodziców.
- Przebieg spotkania z rodzicami
- Powitanie, przedstawienie celu spotkania, prośba o wpisanie się na listę.
- Wyjaśnienie pojęć (przy użyciu rzutnika): dysleksja rozwojowa, dysleksja, dysgrafia, dysortografia, duskalkulia. Bardzo ważne jest, aby omawiając te pojęcia wyjaśnić rodzicom, że trudności w uczeniu się spowodowane dysleksją nie są wynikiem lenistwa dziecka, nie zależą od poziomu jego inteligencji, ani od kompetencji nauczycieli.
- Przedstawienie krótkiej informacji na temat ludzi, których portrety wiszą w sali, a którzy w swoim życiu zmagali się z dysleksją. Należy położyć nacisk na fakt, że dysleksja nie przeszkodziła im w osiąganiu życiowych celów.
- Przedstawienie symptomów dysleksji.
- Rozdanie ulotek z radami dla rodziców i ich dzieci.
- Przedstawienie praw uczniów z dysleksją rozwojową oraz warunków, jakie muszą być spełnione, aby dziecko mogło z nich korzystać.
Prawa uczniów z dysleksją rozwojową:
- wczesne rozpoznanie (diagnoza),
- wczesna fachowa pomoc: ukierunkowanie edukacji i terapia,
- dostosowanie wymagań edukacyjnych,
- dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego.
Warunki, jakie muszą być spełnione, aby uczeń z dysleksją mógł skorzystać ze swoich praw:
- uczeń musi posiadać aktualną opinię publicznej poradni psychologiczno -pedagogicznej lub poradni specjalistycznej,
- opinia powinna zawierać stwierdzenie występowania specyficznych trudności w nauce (dysleksji rozwojowej). Dla potrzeb egzaminu gimnazjalnego opinia powinna być:
- wydana nie wcześniej niż po zakończeniu nauki w szkole podstawowej i nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin,
- przekazana dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin.
- Pytanie do rodziców:
- Jak, zdaniem rodziców, nasza szkoła realizuje dostosowanie wymagań edukacyjnych dla dzieci z opinią o dysleksji?
- Co rodzice chcieliby przekazać nauczycielom, w związku z tym, że ich dziecko ma dysleksję?– Prowadzący informuje rodziców, że ich uwagi zostaną przekazane nauczycielom na najbliższej radzie pedagogicznej. Część ta może przebiegać w formie dyskusji, pod warunkiem, że uwagi rodziców nauczyciel będzie notował. Można też poprosić rodziców o zapisanie uwag na kartkach.
- Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w gimnazjum procedurami związanymi z dostosowaniem warunków egzaminacyjnych do potrzeb ucznia z dysleksją rozwojową.
- Zapoznanie rodziców z procedurami obowiązującymi w szkole związanymi z badaniem dziecka w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Podczas omawiania procedur warto zaprezentować rodzicom foliogramy z drukami, jakie wypełnia szkoła oraz poinformować ich, jakie dokumenty należy zabrać ze sobą idąc do poradni (np.: kserokopia świadectwa z ubiegłego roku szkolnego, opinia polonisty, opinia wychowawcy o uczniu, sprawdziany ortograficzne, zeszyty z języka polskiego od najwcześniejszego okresu nauki).
- Dyskusja.
- Ewaluacja: wyrażenie przez rodziców zgody na badania dzieci w poradni.
- Wręczenie rodzicom wykazu książek dotyczących problematyki dysleksji, które mogą wypożyczyć w szkolnej bibliotece.
- Podziękowanie rodzicom za przybycie, zakończenie spotkania.
- Ewaluacja odroczona:
- dostarczenie do szkoły opinii poradni,
- złożenie w szkole we właściwym terminie (zgodnym z procedurami egzaminacyjnymi) opinii poradni o konieczności dostosowania warunków egzaminacyjnych do potrzeb ucznia z dysleksją rozwojową wraz z podaniem o dostosowanie tych warunków.
- Po spotkaniu
- Poinformowanie dyrekcji o przebiegu spotkania i uwagach rodziców.
- Zapoznanie nauczycieli na najbliższym posiedzeniu rady pedagogicznej z uwagami rodziców.
Bibliografia pomocna w przygotowaniu spotkania:
- M. Bogdanowicz: "O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu"
- R. D. Davis, E. M. Braun: "Dar dysleksji"
- http://dysleksja.univ.gda.pl/
- A. Jurek: "Skoncentruj się. Zestaw ćwiczeń dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych"
- A. Kaszuba-Lizurej: "W krainie ortografii: materiały pomocnicze do pracy z uczniem dyslektycznym kl. 4 - 6 i gimnazjalne"
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno -pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.
- www.men.waw.pl
Autorka: Anna Kowalczyk
|